מידע על מסגרות וזכויות במערכת החינוך

חינוך מיוחד

החינוך המיוחד, לבעלי צרכים מיוחדים, מיושם בהתאם לחוק חינוך מיוחד, התשנ”ח-1988, ומטרתו לקדם ולפתח את כישוריו ויכולותיו של כל ילד בעל צרכים מיוחדים, להקנות לו ידע, מיומנות והרגלים על מנת להשתלב טוב ככל האפשר בקהילה ובמעגל העבודה.

זכויות לילדים על הרצף האוטיסטי

  • ילד עם אוטיזם זכאי לקבל מסגרת חינוכית מיוחדת מגיל חצי שנה עד גיל 21.
  • השירותים המיוחדים להם זכאי ילד עם אוטיזם כוללים: הוראה, לימוד, טיפולים פרא-רפואיים (בהתמחויות הבאות: עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, פיזיותרפיה, ריפוי בדיבור, ריפוי בעיסוק) וטיפולים בתחומי התמחויות נלווים (טיפול בסיוע מוזיקה, טיפול בסיוע אומנות וכיו”ב). זאת בהתאם לצרכיו של הילד.
  • ילד עם אוטיזם הלומד בחינוך המיוחד יהיה זכאי גם לשירותים נלווים כגון: שירותי הסעה (ללא התניה של מרחק מזערי בין מוסד הלימוד לביתו של התלמיד), לווי בהסעה, ארוחות ועזרים מסייעים.
  • ילד עם אוטיזם זכאי לחינוך מיוחד חינם במוסד לחינוך מיוחד באזור מגוריו. במקרה שבו אין מסגרת מתאימה באזור מגוריו, הוא יהיה זכאי למסגרת כזו קרובה ככל האפשר למקום מגוריו גם אם היא תחת שיפוטה של רשות חינוך מקומית אחרת. במקרה כזה – אחריות ההשמה למסגרת היא של הרשות המקומית בה מתגורר הילד.

פניות וטיפול בנושאי החינוך המיוחד יש לבצע באמצעות המחלקה לצרכים מיוחדים באגף החינוך של עיריית מודיעין-מכבים-רעות, גינות האלה 15, 08-6226771.

המידע המופיע באתר זה הינו מידע כללי ותמציתי ואינו מידע מחייב. השימוש במידע המופיע באתר זה אינו מחליף קבלת ייעוץ או טיפול מקצועי, משפטי או אחר לצורך מיצוי הזכויות. הזכויות המחייבות והמלאות מופיעות באתרי משרדי הממשלה הרלוונטיים, ביטוח לאומי, רשויות מקומיות וכיו”ב. הסתמכות על הכתוב באתר זה הינה באחריות המשתמש בלבד.

סוגי המסגרות הקיימות בחינוך המיוחד

מעון יום שיקומי

  • מעון יום שיקומי הינו מסגרת חינוכית-טיפולית המיועדת לפעוטות עם צרכים מיוחדים בגיל חצי שנה ועד גיל 3 שנים. מעונות יום שיקומיים פועלים על פי חוק מעונות יום שיקומיים, התש”ס-2000.
  • פעוט זכאי לשהות במעון יום שיקומי באם הוא מקבל גמלת ילד נכה ומוכר באגף לשירותים חברתיים של העירייה.
  • הפניה למעון יום שיקומי נעשית על ידי מכון מוכר להתפתחות הילד או על ידי עובדת סוציאלית של האגף לשירותים חברתיים של העירייה.
  • פעוט שאובחן על הרצף האוטיסטי ונמצא במעון יום שיקומי, זכאי לסל טיפול בריאותי מקדם (טב”מ) בהיקף של 14 שעות טיפול שבועיות, על חשבון קופת החולים בה מבוטח הפעוט.
  • מעון יום שיקומי פועל בימים א’-ה’ בין השעות 07:30-15:30 וביום ו’ בין השעות 07:30-12:00.
  • ללוח חופשות לשנת הלימודים תשפ”א לחץ כאן
  • עלות: השהות במעון יום שיקומי מסובסדת על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, כאשר ההורים משתתפים בתשלום על פי מבחן הכנסה לנפש, בהתאם לתקנות מעונות יום שיקומיים, התשס”ז-2006. השתתפות ההורים נגבית על ידי הרשות המקומית באזור המגורים ולא על ידי המסגרת בה נמצא הפעוט. משפחה לה שני ילדים ויותר השוהים במסגרות המוכרות על ידי גוף ממלכתי ומחייבות השתתפות הורים, תקבל הנחה בשיעור של 25% עבור כל ילד. משפחה חד הורית תקבל הנחה בשיעור של 50% עבור כל ילד (אך בכל מקרה גובה ההשתתפות עבור כל ילד לא יפחת מהסכום הנמוך ביותר בטבלת ההשתתפות הרלוונטית).
  • בעיר מודיעין-מכבים-רעות קיימים שני מעונות יום שיקומיים:
    • צ’יימס אור, שדרות העומרים 33, רעות, 08-9751522
    • אלוטף, רחוב נחל זוהר 49, 08-9317155

בית ספר לחינוך מיוחד

  • בית הספר לחינוך מיוחד מיועד לילדים עם צרכים מיוחדים בלבד, והוא דומה בבסיסו לבית ספר בחינוך הרגיל.
  • המסגרת מיועדת לילדים בגיל 6-21. חלק מבתי הספר הם רב-שלביים (לכל טווח הגילאים) וחלקם מיועד לחטיבת גיל מוגדרת: יסודי או תיכון.
  • מספר התלמידים בכיתות נקבע בהתאם למוגבלות של הילדים, הוא נמוך במידה משמעותית ממספר הילדים בכיתה בחינוך הרגיל ועומד על 5-8 תלמידים.
    צוות בית הספר הוא צוות רב-מקצועי וכולל מורים, סייעים, עובדי הוראה ממקצועות הבריאות ובעלי תפקידים נוספים כגון יועצים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ורופאים.
  • תלמידים בבית ספר לחינוך מיוחד זכאים לזכויות נוספות בהן: הזנה, הסעות ומלווה להסעה, טיפולים פרא-רפואיים הניתנים במסגרת בית הספר.
  • היקף הטיפולים הפרא-רפואיים הניתן בבית ספר לחינוך מיוחד הינו 2.9 שעות שבועיות בממוצע מתוקף חוק חינוך מיוחד, שעות טיפול אלה אינן על חשבון הזכאות של הילד בביטוח הרפואי שלו.
  • שנת הלימודים בבית ספר לחינוך מיוחד מתחילה בתאריך 1 בספטמבר בכל שנה ומסתיימת בתאריך 15 באוגוסט של השנה העוקבת.
  • בבית ספר לחינוך מיוחד מונהג יום לימודים ארוך: בימים א’-ה’ עד השעה 16:45 וביום ו’ עד השעה 12:45.
  • בעיר מודיעין-מכבים-רעות קיים בית ספר לחינוך מיוחד המיועד לילדים על הרצף האוטיסטי ולילדים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית:
    • בית ספר “פסיפס”, רחוב עמק חרוד 21, 08-9988944

גן תקשורת

  • גן תקשורת הינו מסגרת חינוכית-טיפולית המיועדת לילדים שאובחנו על הספקטרום האוטיסטי בלבד.
  • מספר התלמידים בגן תקשורת נע בין 5 ל-8 תלמידים (ניתן לפתוח מסגרת החל מ-4 תלמידים).
  • שנת הלימודים נפתחת ב-1 בספטמבר של כל שנה ומסתיימת ב-15 באוגוסט של השנה העוקבת.
  • בגן תקשורת מונהג יום לימודים ארוך: בימים א’-ה’ עד השעה 16:45 וביום ו’ עד השעה 12:45.
  • תלמידים בגן תקשורת זכאים לזכויות נוספות בהן: הזנה, הסעות ומלווה להסעה, טיפולים פרא-רפואיים הניתנים במסגרת הגן.
  • לכל תלמיד בגן תקשורת נבנית תכנית לימודים אישית (תל”א) בתחילת השנה, בשיתוף עם כלל הצוות בגן וההורים.
  • היקף הטיפולים הפרא-רפואיים הניתן בגן תקשורת הינו 3.4 שעות שבועיות מתוקף חוק חינוך מיוחד, שעות אלה אינן על חשבון הזכאות של הילד בביטוח הרפואי שלו. בחלק מגני התקשורת מפעילות עמותות שונות (כמו אלו”ט) תוכנית למתן טיפול בריאותי מקדם (טב”מ) הכולל 14 שעות טיפול בשבוע, תוספת שעות טיפול זו הינה על חשבון הזכאות של הילד בביטוח הבריאות שלו וכן כרוכה בתוספת תשלום של ההורים.
  • בעיר מודיעין-מכבים רעות פועלים גני תקשורת רבים, רובם באופן קבוע לאורך שנים. יחד עם זאת הרשימה עשויה להשתנות מדי שנת לימודים בהתאם לצרכים.
  • בשנת הלימודים תשפ”א גני התקשורת הקיימים בעיר הם:
    • גן עומרים לגילאי 3, רחוב ראובן 8, 08-9265838
    • גן שחר לגילאי 3, רחוב בנימין 51, 08-9717562
    • גן שיר לגילאי 3, רחוב כסלו 73, 08-9704734
    • גן זיו לגילאי 3+4, רחוב תרשיש 6, 08-9704734
    • גן סביון לגילאי 3+4, רחוב נחל עיון 9, 08-9702359
    • גן ירדן לגילאי 4, רחוב לשם 75, 08-9702174
    • גן כנרת לגילאי 4+5, רחוב כסלו 14, 08-6752350
    • גן יסעור לגילאי 5, רחוב מיכה הנביא 3, 08-9733191
    • גן חלילית לגילאי 5, רחוב נחניאלי 10, 08-9141793
    • גן חרוב לגילאי 5, רחוב שבט 25, 08-6752350
    • גן יקינטון לגילאי 5, רחוב דינה 4 פינת אלי כהן, 08-9263331
    • גן כפיר לגילאי 5, בית ספר כרמים, 08-6585871
    • גן מירום לגילאי 5, רחוב אודם 15, 08-9267571
    • גן סנונית לגילאי לגילאי 5, רחוב ירמיהו הנביא 13, 08-9715677

כיתת תקשורת

  • כיתת תקשורת הינה מסגרת חינוכית-טיפולית המיועדת לילדים שאובחנו על הספקטרום האוטיסטי בלבד. הכיתה הינה כיתה לחינוך מיוחד בבית ספר רגיל.
  • מספר התלמידים בכיתת תקשורת נע בין 5 ל-8 תלמידים (ניתן לפתוח מסגרת החל מ-4 תלמידים).
  • שנת הלימודים נפתחת ב-1 בספטמבר של כל שנה ומסתיימת ב-15 באוגוסט של השנה העוקבת בבתי ספר יסודיים וב-5 באוגוסט בחטיבות הביניים והתיכונים.
  • בכיתות תקשורת מונהג יום לימודים ארוך: בימים א’-ה’ עד השעה 16:45 וביום ו’ עד השעה 11:45. לביה”ס יש את האפשרות לקצר את יום הלימודים בשעה, חמישה ימים בשבוע, על מנת לחלק את אותן שעות הוראה באופן שונה ובתנאי שתינתן הסכמת כל ההורים.
  • תלמידים בכיתת תקשורת זכאים לזכויות נוספות בהן: הזנה, הסעות ומלווה להסעה, וטיפולים פרא-רפואיים הניתנים במסגרת בית הספר.
  • לכל תלמיד בכיתת תקשורת נבנית תכנית לימודים אישית (תל”א) בתחילת השנה, בשיתוף עם כלל הצוות בבית הספר ועם ההורים.
  • היקף הטיפולים הפרא-רפואיים הניתן בכיתת תקשורת הינו 2.9 שעות שבועיות בממוצע מתוקף חוק חינוך מיוחד. שעות אלה אינן על חשבון הזכאות של הילד בביטוח הרפואי שלו.
  • הצוות החינוכי בכיתת תקשורת מורכב ממורה לחינוך מיוחד וסייעת.
  • בעיר מודיעין-מכבים רעות פועלות כיתות תקשורת רבות, רובן באופן קבוע לאורך שנים. יחד עם זאת הרשימה עשויה להשתנות מדי שנת לימודים בהתאם לצרכים. בשנת הלימודים תשפ”א בתי הספר בעיר בהם קיימות כיתות תקשורת הם:
  • בתי ספר יסודיים:

    • היובל, כיתות א’, ה’,ו’. גינת איילון 34, 08-9707265
    • רמון, כיתה א’. רא”ל חיים בר-לב, 08-9715045
    • עידנים, כיתות א’, ב’, ה’, ו,. תלתן 2, 08-9721008
    • דורות, כיתות ב’, ד’, ה’, ו’. גינת החולה 12, 08-9701001
    • שבטי ישראל (ממ”ד), כיתות א’, ב’, ג’, ד,’ ו’. אסתר המלכה 26, 08-9704786/7
    • עמית, כיתות ד’, ה’. ניצן 9, 08-9262933/4
  • חטיבות ביניים ותיכונים:
    • עירוני א’, כיתות . דם המכבים 9, 073-2326900
    • הדמוקרטי, כיתות ח’, י”א. משה דיין 1, 08-9712051
    • מור, כיתות . הדרים 2, 08-6629000
    • אמי”ת בנים, כיתות . עמק זבולון 4, 08-6497505
המידע המופיע באתר זה הינו מידע כללי ותמציתי ואינו מידע מחייב. השימוש במידע המופיע באתר זה אינו מחליף קבלת ייעוץ או טיפול מקצועי, משפטי או אחר לצורך מיצוי הזכויות. הזכויות המחייבות והמלאות מופיעות באתרי משרדי הממשלה הרלוונטיים, ביטוח לאומי, רשויות מקומיות וכיו”ב. הסתמכות על הכתוב באתר זה הינה באחריות המשתמש בלבד.

שילוב במערכת החינוך הרגילה

  • תלמידים מגיל חינוך חובה (גיל 3) זכאים לשילוב יחידני בגן או בכיתה בחינוך הכללי.
  • תלמיד משולב זכאי לסל שירותים אישי הכולל סייעת שילוב וכן שעות הוראה וטיפול פרטניות. היקף הסל האישי נקבע בוועדת זכאות ואיפיון בהתאם לדרגת התפקוד שנקבעה לתלמיד בוועדה (פירוט לגבי הוועדה ראו להלן).
  • היקף סל השירותים (לתלמיד בשילוב):
    • ועדת אפיון וזכאות (ראו להלן) קובעת את רמת התפקוד של התלמיד, בהתאם לרמה זו נקבע סל השירותים מינימלי לה זכאי התלמיד:
      • רמת תפקוד 1: 2.7 שעות טיפול או הוראה בשבוע בגן, בית ספר יסודי או חטיבת ביניים ו-4.33 שעות טיפול או הוראה בשבוע בחטיבה עליונה.
      • רמת תפקוד 2: 2.7 שעות טיפול או הוראה בשבוע בגן, בית ספר יסודי או חטיבת ביניים ו-4.33 שעות טיפול או הוראה בשבוע בחטיבה עליונה, ובנוסף מינימום של 8 שעות סיוע.
      • רמת תפקוד 3: 2.7 שעות טיפול או הוראה בשבוע בגן, בית ספר יסודי או חטיבת ביניים ו-4.33 שעות טיפול או הוראה בשבוע בחטיבה עליונה, ובנוסף מינימום של 16 שעות סיוע.
      • רמת תפקוד 4: 2.7 שעות טיפול או הוראה בשבוע בגן, בית ספר יסודי או חטיבת ביניים ו-4.33 שעות טיפול או הוראה בשבוע בחטיבה עליונה, ובנוסף מינימום של 24 שעות סיוע.
  • סל השירותים הינו סל אישי של התלמיד ואינו יכול לשמש תלמיד אחר או את בית הספר.
  • שעת הוראה/טיפול משותפת עם תלמיד/ים נוסף/ים תחשב כחלקי שעה, באופן יחסי בהתאם למספר התלמידים החולקים שעת הוראה/טיפול זו.
  • ניתן לבצע המרה בין שעות הוראה/טיפול לשעות סיוע, בהתאם לקביעת הצוות הרב מקצועי במוסד החינוכי שבו לומד התלמיד. יחס ההמרה הינו: 1 שעת הוראה/טיפול שווה ל-4.3 שעות סיוע בגן, בית ספר יסודי או חטיבת ביניים או 5.4 שעות סיוע בחטיבה עליונה.
  • התלמיד יכול לקבל שעות סיוע נוספות מתוך סל השעות המחוזי או הבית ספרי, אך סיוע זה אינו מובטח.
  • סל השירותים כולל גם זכאות להסעה ל/מהמוסד החינוכי. תלמיד על הרצף האוטיסטי זכאי להסעה ללא תלות במרחק המוסד החינוכי מביתו. בסיום יום הלימודים הסעה יכולה להתבצע גם למסגרת מוכרת של מועדונית של הרווחה. 

חשוב לדעת!
במקרה של מעבר דירה או מעבר למוסד חינוכי אחר תישמרנה זכויות של התלמיד כפי שנקבע לאותה השנה.

  • סל השירותים האישי יפולח למרכיבי תמיכה שונים, בהתאם לצרכיו של התלמיד, מתוך מטרה לענות על צרכיו ולאפשר לו לבטא את כישוריו ולתפקד בצורה עצמאית. בניית התכנית האישית תבוצע על ידי צוות רב מקצועי של מוסד הלימודים בו לומד התלמיד:
    • הרכב הצוות הרב מקצועי הינו: יו”ר הצוות – מנהל בית הספר ובתלמיד גן – נציג המתי”א, מחנך/ת הכיתה או הגנן/ת, עובד הוראה מומחה לחינוך מיוחד או נציג המתי”א בעלי ידע בשילוב, ההורים והתלמיד (לפי החלטת ההורים).
    • ההורים רשאים להזמין לדיון אנשי נוספים מטעמם.
    • במקרים של חוסר הסכמה בין הצוות הרב מקצועי וההורים לגבי פילוח התמיכות המרכיבות את סל השירותים – יופנה הדיון למפקחת על החינוך המיוחד ויתקיים בהשתתפותה.
    • השגה על החלטת הצוות הרב מקצועי ניתן להגיש לוועדת אפיון וזכאות (בשבתה כוועדת השגה על החלטות הצוות הרב מקצועי) תוך 21 מיום קבלת החלטת הצוות הרב מקצועי. השגה רשאים להגיש הורי התלמיד או התלמיד. החלטה בוועדת השגה תינתן בתוך 21 יום ממועד התכנסותה.
    • לאחר פילוח הסל האישי מנהל המתי”א יישם את הבקשות בהתחשב במשאבים הזמינים, תוך שמירה על היקף התמיכות שנקבע לתלמיד.
    • דיוני הצוות הרב מקצועי יחלו מידי שנה ב-1 במרץ ויסתיימו לכל המאוחר עד 15 ביוני, וזאת לגבי שנת הלימודים הבאה. במקרים בהם ועדת הזכאות והאפיון התקיימה במועד מאוחר יותר, יתקיים דיון הצוות הרב מקצועי בהתאם למועד החלטת ועדת אפיון וזכאות.
    • פילוח הסל האישי יבחן מידי שנה על ידי הצוות החינוכי בשיתוף ההורים, וככל שיידרש יתקיימו דיונים לעניין הרכב הסל גם במהלך השנה.
  • תכנית חינוך יחידנית (תח”י)
    • לכל תלמיד בשילוב נקבעת תכנית חינוך יחידנית. התכנית מגובשת על ידי הצוות הרב מקצועי בשיתוף התלמיד והוריו, בהתאם לצרכי התלמיד ולתפקודו.
    • התכנית האישית תהווה בסיס מחייב לעבודת הצוות במוסד החינוכי, תוך תהליך שוטף של הערכה ועדכון בהתאם לצרכי התלמיד.
    • העתק תכנית הלימודים האישית יימסר להורים ולתלמיד.
    • התכנית האישית נקבעת לשנת לימודים אחת ותיושם בשנת הלימודים העוקבת עד לקביעת תכנית חדשה.
    • עבור תלמידים חדשים תקבע תכנית לכל המאוחר עד חודשיים ממועד תחילת שנת הלימודים או חודשיים ממועד קביעת הזכאות של התלמיד.
    • בסיום שנת הלימודים יקבלו הורי התלמיד הערכה בכתב על מידת התקדמותו בתחומים שונים ובהתייחס לתכנית הלימודים האישית.

חשוב לדעת !
סייעת השילוב תשתלב בתכנית החינוכית כשהיא צמודה לתלמיד, ותפקידה לתווך בינו לבין התלמידים האחרים בסיטואציות חברתיות ולתמוך בו בפעילויות שונות המתקיימות במסגרת החינוכית.

גן משולב

  • גן משולב הינו גן חובה (לילדים מעל גיל 5) המכיל תלמידים מהחינוך הכללי ותלמידים מהחינוך המיוחד.
  • מספר התלמידים המקסימלי בגן משולב הינו 30, כאשר מתוכם עד 10 ילדים הזכאים לחינוך מיוחד, בעלי לקות קלה בלבד (עיכוב שפתי או לקות חושית קלה).
  • צוות גן משולב כולל שתי גננות (גננת לחינוך הכללי וגננת לחינוך מיוחד) וסייעת.
  • ילד הלומד בגן משולב זכאי לשעות טיפוליות שינתנו במסגרת הגן.
  • לכל תלמיד בגן משולב נבנית תכנית לימודים אישית (תל”א) בתחילת השנה.
  • בשנת תשפ”א אין בעיר מודיעין-מכבים-רעות גנים משולבים.

“השילוב הבטוח”

  • “השילוב הבטוח” הינה תכנית שילוב ייחודית המבוצעת בעיר מודיעין-מכבים-רעות ואשר בה הילד משולב בגן חובה (בלבד) במערכת החינוך הרגילה אך הוא מקבל טיפולים פרא-רפואיים כפי שניתנים בגן תקשורת.
  • הילד משולב בגן שבו יש עד 3 ילדים עם צרכים מיוחדים.
  • בגן יש סייעת משותפת ל-3 הילדים (איגום משאבים).
  • ילד ב”שילוב הבטוח” מקבל 14 שעות טיפול בשבוע, במסגרת תוכנית למתן טיפול בריאותי מקדם (טב”מ). תוספת שעות טיפול זו הינה על חשבון הזכאות של הילד בביטוח הבריאות שלו וכן כרוכה בתוספת תשלום של ההורים.
  • בשנת תשפ”א שילוב בטוח מתקיים בגן/בתי הספר:
    • דורות, חטיבה צעירה. גינת החולה 12, 08-9701001
המידע המופיע באתר זה הינו מידע כללי ותמציתי ואינו מידע מחייב. השימוש במידע המופיע באתר זה אינו מחליף קבלת ייעוץ או טיפול מקצועי, משפטי או אחר לצורך מיצוי הזכויות. הזכויות המחייבות והמלאות מופיעות באתרי משרדי הממשלה הרלוונטיים, ביטוח לאומי, רשויות מקומיות וכיו”ב. הסתמכות על הכתוב באתר זה הינה באחריות המשתמש בלבד.

ועדת זכאות ואיפיון

  • זכאותו של ילד לקבל שירותי חינוך מיוחד, נקבעת בוועדת זכאות ואפיון של משרד החינוך, המתקיימת בעיר מודיעין-מכבים-רעות לגבי ילדים שהם תושבי העיר.
  • לכל ילד תקבע הוועדה את הנושאים הבאים:
    • זכאות לשירותי חינוך מיוחד.
    • רמת התפקוד של הילד.
    • היקף סל השירותים שיינתן לילד במקרה שהוא משולב במערכת החינוך הרגילה.
    • זכאותו של הילד לשירותי הסעה ולווי.

חשוב לדעת!
בהתאם לתיקון 11 לחוק החינוך המיוחד ההחלטה על סוג המסגרת שבה ילמד הילד (בית ספר לחינוך מיוחד או גן/כיתת תקשורת או שילוב בגן/כיתה רגילה) נתונה בידי הורי הילד בלבד, אלא במקרה שההורים לא הודיעו על החלטתם תוך 14 יום ממועד קבלת סיכום הוועדה או במידה שהוועדה סבורה, בהסתמך על חוות דעת של גורמים טיפוליים, כי יש חשש ממשי שהשמתו של התלמיד במסגרת חינוכית בהתאם לבחירת הוריו תביא לפגיעה ממשית בשלומו או בשלומם של אחרים.

  • לוחות זמנים:
    • וועדות זכאות ואפיון יתקיימו החל מתחילת חודש נובמבר ועד לתאריך 15 במאי לגבי שנת הלימודים העוקבת.
    • הפנייה לוועדה תוגש עד 31 במרץ לגבי קיום וועדות לשנת הלימודים העוקבת.
    • הורים לילד שנמצא בתהליך אבחון יכולים להגיש עד לתאריך 31 במרץ אישור על קיום תהליך אבחון, במקרה כזה הוועדה תתקיים עד לתאריך 10 באוגוסט.
    • מועדים חריגים יאושרו על ידי מנהל/ת המחוז במקרים הבאים: שינוי מהותי בנסיבות, שחרור מאשפוז, נשירה מפנימייה, עולה חדש, תושב חוזר, תאונות או טראומות נפשיות, מצבי חירום חריגים, תפקוד מורכב וחריג במיוחד.
  • מתי נדרש לזמן ועדת זכאות ואפיון:
    • לאחר ביצוע אבחון בפעם הראשונה וקבלת אבחנה שהילד על הרצף האוטיסטי או במהלך ביצוע האבחון.
    • בחלוף שלוש שנים ממועד הוועדה הקודמת.
    • במעבר בין מסגרות: גן-כיתה א’, בית ספר יסודי-חטיבת ביניים/תיכון.
    • הורה, מוסד חינוכי או ארגון ציבורי רשאים, בכל עת להביא את עניינו של הילד לדיון חוזר בוועדה אחת לשנה, ובאישור מנהל המחוז פעמיים באותה שנה.
  • לא נדרש לזמן וועדת אפיון וזכאות במקרים הבאים:
    • תלמיד המצוי עד שנה לפני סיום לימודיו. במקרה כזה הרשות תבקש מאגף חינוך מיוחד במשרד החינוך בקשה להארכת זכאות, בצירוף אישור בית הספר שזו שנת הלימודים האחרונה של התלמיד ובהסכמת ההורים.
    • במעבר מבית ספר יסודי לחטיבת ביניים או לתיכון של תלמיד עם זכאות בתוקף של ועדת אפיון וזכאות (לא של ועדת השמה).
    • במעבר מבית ספר יסודי לחטיבת ביניים או לתיכון של תלמיד עם זכאות בתוקף מוועדת השמה כשהתלמיד נשאר באותו סוג מסגרת.
    • במעבר מבית ספר יסודי לחטיבת ביניים או תיכון לתלמיד עם זכאות בתוקף מוועדת שילוב המקבלים סל אישי (דיפרנציאלי) בשנתיים הראשונות ליישום תיקון 11 לחוק החינוך המיוחד (קרי עד שנת 2021).
    • תלמיד המבקש לוותר על זכאותו לשירותי חינוך מיוחד.
  • זימון לוועדת זכאות ואפיון:
    • הפנייה לוועדת זכאות ואפיון תינתן להורים על ידי אחד מאלה:
      • מוסד חינוך מוכר בו לומד הילד.
      • המחלקה לצרכים מיוחדים באגף החינוך של העירייה.
      • ארגון ציבורי.
      • מי ששר העבודה והרווחה או שר הבריאות הסמיך לכך.
      • לבקשת ההורים.
    • זימון ההורים:
      • זימון לוועדה יועבר להורים לפחות 16 יום לפני מועד קיומה, כאשר הזימון נמסר להורים בדואר רשום.
      • להורים עומדת זכות לבקש דחיית מועד קיום ועדה מכל טעם שהוא.
      • ועדה שזומנה, וניתן מצד הורי הילד אישור למועד קיומה, אך ההורים נעדרו ממועד זה – קיום הוועדה ידחה למועד חדש. במידה וההורים לא התייצבו לוועדה בשני מועדים, יכולה הוועדה להחליט במועד השלישי לזימון הוועדה גם ללא נוכחות ההורים.
      • ההורים זכאים לקבל, לפחות 14 יום לפני מועד קיום הוועדה, כל מסמך המצוי בידי הוועדה וישמש אותה בהחלטותיה, לרבות רמת התפקוד שהתקבלה בשאלון הראמ”ה.
  • הרכב הוועדה:
    • יו”ר – עובד משרד החינוך שהוא בעל מומחיות, ניסיון וידע בתחום החינוך המיוחד (חובה).
    • מנהל מחלקת החינוך המיוחד של הרשות המקומית או נציגו (חובה).
    • שני מפקחים של משרד החינוך – אחד מהם הוא מפקח לחינוך מיוחד (חובה) והשני מפקח מהחינוך הרגיל, או נציגיהם.
    • פסיכולוג חינוכי מטעם הרשות המקומית (חובה).
    • הורה לילד שיקבע השר מתוך רשימות שיגישו לו ארגוני הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך.
    • אנשי מקצוע נוספים שיוזמנו על ידי הוועדה לדיון, בהתאם לצורך.
    • הורי התלמיד או אפוטרופוס.
    • התלמיד, בהתאם להחלטת ההורים, ומעל גיל 18 – בהתאם להחלטת התלמיד.
    • איש צוות מהמוסד החינוכי שבו לומד התלמיד.
    • נציג המתי”א.

חשוב לדעת!

ההורים רשאים לזמן לוועדה גורמים נוספים מטעמם לפי שיקול דעתם (יש להודיע על כך לוועדה מבעוד מועד).

חובה לקיים ועדה בנוכחות הורי התלמיד במקרים הבאים: תלמידים חדשים במערכת החינוך, תלמידים במערכת שלראשונה מבקשים זכאות לשירותי חינוך מיוחד, כאשר ההורים מבקשים להשתתף בדיון, כאשר ההורים מבקשים לשנות את סוג המסגרת החינוכית של ילדם, כאשר אין הסכמה בין הגורמים המעורבים בהחלטה, וכשיש שינוי באפיון המוגבלות.

ניתן לקיים ועדה ללא השתתפות הורי התלמיד במקרה שמדובר בוועדה לחידוש זכאות, והתלמיד ממשיך ללמוד באותו מוסד חינוכי. במקרה כזה נדרשת הסכמת ההורים מראש לקיום הוועדה ללא נוכחותם, ונדרש לקיים דיון מקדים במוסד החינוכי של התלמיד ובנוכחות הורי התלמיד, שתוצאותיו יועברו לוועדה.

  • הדיון בוועדת אפיון וזכאות:
    • מסמכים שיוצגו בוועדה:
      • שאלון הפניה (למעט תלמידים חדשים במערכת החינוך).
      • טופס ויתור סודיות.
      • שאלון ראמ”ה (לא נדרש לתלמידים חדשים במערכת החינוך או במקרה של מעבר משילוב למסגרת חינוך מיוחד או במקרה של תלמידים ממשיכים במסגרת חינוך מיוחד).
        חשוב לדעת !
        רמת התפקוד של הילד תקבע על פי שאלון הראמ”ה כגורם מרכזי אך לא בלעדי, ונדרשת התייחסות לכלל השיקולים והנימוקים שעלו מן הדיון והמסמכים האחרים שהוצגו.
        במקרים חריגים שבהם הוועדה מצאה שרמת התפקוד בשאלון אינה תואמת את התרשמותה והיא גבוהה או נמוכה יותר, היא רשאית להוסיף שעות לתלמיד מהסל המוסדי לצורך הוראה/טיפול או מהסל המחוזי לצורך תוספת סייעת/טיפול. התוספת תינתן בכפוף למשאבים קיימים.
        משרד החינוך ממליץ כי טרם מילוי השאלון הצוות החינוכי יקיים דיון עם ההורים ועם מומחה מתחום המתי”א כדי לתת תמונה מקיפה אודות צרכי התלמיד.
        משרד החינוך מנחה את הצוותים החינוכיים להתייחס בעת מילוי השאלון לקשיים ולחוזקות של התלמיד גם ללא התמיכות הניתנות לו.
      • מסמכי אבחנה קבילים.
      • בדיקת שמיעה וראייה – רק בדיון שמתקיים בפעם הראשונה לגבי התלמיד (ניתן להגיש חומר מוועדות עבר), אלא אם קיימת מגבלת שמיעה/ראייה.
      • לתלמיד מחדש זכאות בשילוב: סיכום דיון של הצוות הרב מקצועי.
      • מסמכים חשובים נוספים (מומלץ אך לא חובה): שאלון הורים, סיכום תכנית חינוכית יחידנית, שאלון תלמיד, דוח חינוכי, פרוטוקולים של ועדות קודמות וכיו”ב.
      • מסמכים נוספים לבקשת הוועדה: חוות דעת נוספת, בקשה לקיים בדיקה נוספת כלשהי. הוועדה לא יכולה לחייב את ההורים במסמכים נוספים ולסירוב להמציא מסמכים נוספים לא יהיו השלכות על הדיון בוועדה.
    • מהלך הדיון:
      • היו”ר יציג את הנוכחים ויתאר את מהלך הוועדה ואת הליך קבלת ההחלטות.
      • הנוכחים, בכללם ההורים והמשתתפים שבאו מטעמם, יחוו דעתם בפני הוועדה ביחס לתלמיד ובהתייחס למסמכים שמצויים בידי הוועדה.
      • יו”ר הוועדה יתן בידי ההורים את הזכות לבחור סוג המסגרת עבור ילדם.
      • ההורים והתלמיד יצאו מהוועדה, וזו תקיים את התייעצותה, ותקבל החלטה.
      • ההורים יקבלו את החלטת הוועדה ואת פרוטוקול הדיון בתוך 14 יום ממועד הוועדה.
      • בתוך 14 יום מיום שנמסרה להורים החלטת הוועדה עליהם להודיע על בחירתם בנוגע לסוג מסגרת הלימוד עבור ילדם.
  • ערר:
    • ניתן להגיש ערר על החלטת ועדת אפיון וזכאות תוך 21 ימים מיום קבלת החלטת הוועדה.
    • דיוני השגה על החלטות ועדת אפיון וזכאות שהתקבלו עד 31 במאי יסתיימו עד 31 ביולי באותה שנה.
    • החלטת ועדת השגה תועבר להורים תוך 21 ימים מיום שהוגשה ההשגה. ההחלטה והפרוטוקול יישלחו להורים בדואר רשום לא יאוחר מ-5 ימים ממועד קבלת ההחלטה.
    • ההחלטה תיושם בשנה העוקבת (למעט כשהיא דנה בזכאות מיידית).
    • ועדת ערר מתקיימת במשרד החינוך בראשות מנהל המחוז או נציגו.
    • רשאים להגיש ערר: התלמיד, הורי התלמיד או אפוטרופוס, נציג של ארגון ציבורי.
    • ניתן להשיג בנושאים הבאים: זכאות לשירותי חינוך מיוחד, החלטת מסוכנות, היקף תמיכה שנקבע בוועדה.
    • סמכויות ועדת הערר: לקבל או לדחות את ההשגה, או להחזיר את העניין לוועדת זכאות ואפיון לדיון נוסף.
    • זימון לוועדת ערר יעשה לפחות שבוע ימים לפני מועד קיום הוועדה.
    • דיון בוועדת ערר יתקיים בנוכחות הורי התלמיד והתלמיד.
    • החלטת ועדת ערר תתקבל ברוב דעות חבריה המשתתפים בישיבה ובלבד שמספרם לא יפחת משלושה.
    • החלטת ועדת ערר תהיה סופית.
    • ערר מגישים ל: משרד החינוך-גב’ אתי קליג במייל etika@education.gov.il או בטלפון 073-3934232.

חשוב לדעת !
וועדת אפיון וזכאות אינה מבצעת שיבוץ למוסד חינוכי ספציפי. השיבוץ נעשה על ידי ועדת שיבוץ של הרשות המקומית. החלטת שיבוץ צריכה להינתן להורים עד תאריך 10 ביולי.

המידע המופיע באתר זה הינו מידע כללי ותמציתי ואינו מידע מחייב. השימוש במידע המופיע באתר זה אינו מחליף קבלת ייעוץ או טיפול מקצועי, משפטי או אחר לצורך מיצוי הזכויות. הזכויות המחייבות והמלאות מופיעות באתרי משרדי הממשלה הרלוונטיים, ביטוח לאומי, רשויות מקומיות וכיו”ב. הסתמכות על הכתוב באתר זה הינה באחריות המשתמש בלבד.
נגישות